LinkedIn is niet meer weg te denken uit het rijtje van populaire social media als Facebook en Instagram. Het platform is mega populair en steeds meer mensen maken er een account aan om via het internet hun professionele netwerk uit te breiden. ‘Moet ik nou nóg een social media account managen?’ We horen het je denken. Maar ja, het is een slim idee om een LinkedIn account aan te maken als je op zoek bent naar werk. Je kunt zelfs solliciteren via LinkedIn.
Je kunt LinkedIn heel goed inzetten bij je zoektocht naar een nieuwe baan. Via LinkedIn kun je heel veel mensen tegelijk bereiken en mensen kunnen jou ook vinden. Maar waar moet je aan denken bij solliciteren via LinkedIn?
Solliciteren via LinkedIn is tweerichtingsverkeer
Allereerst is het goed om te weten dat er op LinkedIn vaak sprake is van tweerichtingsverkeer. Aan de ene kant ben jij op zoek naar een baan die bij je past, aan de andere kant struinen recruiters LinkedIn af op zoek naar de ideale kandidaat voor een openstaande vacature. Het zou dus zomaar kunnen dat je via LinkedIn gevraagd wordt voor een baan terwijl je helemaal niet hebt gesolliciteerd.
Natuurlijk komt de ideale baan niet zomaar uit de lucht vallen. Om ervoor te zorgen dat de recruiter jouw profiel interessant genoeg vindt om je uit te nodigen voor een gesprek, is het van belang dat je profiel altijd up to date is en dat je contactgegevens kloppen. Een goede foto en een catchy intro zorgen ervoor dat je pagina extra opvalt.
Op zoek naar een baan? Laat het je netwerk weten
Als niemand weet dat je op zoek bent naar een baan dan zal ook niemand je vertellen over die ene leuke vacature. Je netwerk gebruiken is één van de makkelijkste en snelste manieren om een baan te vinden. Dat netwerk kun je snel en makkelijk uitbreiden via LinkedIn.
Schaam je vooral niet om online te zeggen dat je op zoek bent naar werk. Maak een speciale post die een beetje opvalt waarin je vertelt dat je op zoek bent naar werk of een specifieke functie. Dit bericht kan verspreid worden onder je netwerk zodat heel veel mensen jouw oproep onder ogen krijgen. Bovendien weet de recruiter die toevallig langs je pagina scrollt ook meteen of hij een baan heeft die bij je past. LinkedIn is niet voor niets een social media kanaal, maak daar gebruik van!
Behandel LinkedIn als je cv
Of je nou door een recruiter wordt gescout of dat je zelf solliciteert op een baan. Zorg ervoor dat je profiel op LinkedIn correct weergeeft wie je bent en wat je kunt.
Zie je LinkedIn pagina als een openbaar curriculum vitae dat dag en nacht bekeken kan worden, met extra’s. Want niet alleen kun jij je werkervaring en de opleidingen die je hebt gevolgd laten zien op je pagina, je kunt ook aanbevelingen krijgen. Die aanbevelingen zorgen ervoor dat je hoger in de zoekmachines terecht komt. Ze zorgen er natuurlijk ook voor dat je in een goed daglicht gezet wordt. Het is daarom helemaal geen slecht idee om je oude werkgevers te vragen een mooie aanbeveling voor je te schrijven.
Linken naar je online cv op LinkedIn
Solliciteer je zelf specifiek op een vacature dan kun je in je cv een link naar je LinkedIn pagina maken. Zo blijft je ingestuurde cv mooi kort en bondig . Bovendien kan de recruiter, als de interesse eenmaal is gewekt, snel meer informatie over je vinden op LinkedIn. Je kunt een normale ‘clickable’ link naar je pagina maken in je cv. Of maak gebruik van de QR- code.
Handige tips voor wie wil solliciteren via LinkedIn
- Vink het vakje ‘career opportunities’ aan. Zo kunnen recruiters je makkelijker vinden.
- Houd je profiel altijd up to date. Je weet nooit wanneer een recruiter met de perfecte baan jouw profiel ineens in de gaten krijgt.
- Zorg voor een goede, duidelijke en zakelijke foto. Vakantiefoto’s zijn op LinkedIn ongepast.
- Bedenk een goede, pakkende samenvatting voor je profiel. Som bijvoorbeeld jouw unique selling points (USP’s) op.
LinkedIn is een handige tool die ervoor zorgt dat mensen snel en makkelijk meer over jou te weten komen. En over je werkervaring en achtergrond uiteraard. Zorg ervoor dat je LinkedIn pagina er piekfijn uitziet en werk aan het uitbreiden van je (online) netwerk. Dan kan het zakelijke platform er zomaar eens voor gaan zorgen dat je binnenkort begint aan de baan van je dromen.