Om beter te kunnen begrijpen wat er van je verwacht wordt bij het maken van een cv, leggen we je eerst even kort uit wat een cv precies is. En waarom een cv zo belangrijk is wanneer je solliciteert op een baan. Daarna geven we antwoord op de vraag: hoe maak je een cv?
Wat is een cv?
Een cv bevat informatie over jouw competenties en werkervaringen. Je laat hiermee je toekomstige werkgever zien waarom jij geschikt bent voor een baan. Waarom hij jou moet verkiezen boven al die andere sollicitanten die gereageerd hebben op de vacature. Het maken van een cv lijkt misschien simpel. Maar in de praktijk zijn maar weinig cv’s echt overtuigend.
De afkorting cv staat voor ‘curriculum vitea’. Dat is Latijn voor: levensloop. Technisch gezien is een cv dus een document waarin je opsomt waar je tot nu toe hebt bereikt. Waar je gewerkt hebt, welke opleiding je hebt gedaan, over welke vaardigheden je beschikt. Eventueel aangevuld met een aanbeveling of quote van een vorige werkgever.
Soms wordt er gevraagd om een overzicht van je werkervaring. In principe is dit hetzelfde als een cv.
In dit artikel vertellen we je de do’s en don’ts voor het maken van een cv. Met behulp van deze tips kun je mogelijke valkuilen vermijden en zorg je ervoor dat jouw cv wordt opgemerkt door je toekomstige werkgever.
Hoe maak je een cv? 9 tips
- Plaats bovenaan je cv altijd je persoonlijke gegevens
- Zorg dat je cv op één pagina past
- Begin je brief met een statement
- Benoem puntsgewijs je vaardigheden, werkervaring(en) en opleiding(en)
- Benoem je persoonlijke prestaties
- Gebruik alleen relevante informatie
- Benoem belangrijke certificaten en diploma’s
- Check op spelling en grammatica
- Zorg voor een nette lay-out
Plaats bovenaan je cv altijd je persoonlijke gegevens.
Vermeld je naam, je adres, je telefoonnummer en je e-mail adres. Dit zijn belangrijke gegevens voor een recruiter. Door deze bovenaan je cv te plaatsen kan de recruiter gemakkelijk contact met je zoeken.
Zorg dat je cv op één pagina past.
Hierdoor blijft je cv overzichtelijk voor de recruiter. Mocht je toch meer ruimte nodig hebben, voeg dan paginanummers toe.
Begin je brief met een statement.
Soms is dat even zoeken, maar we bevelen het van harte aan. Met een statement kun je jezelf namelijk gelijk onderscheiden van andere sollicitanten. Zorg ervoor dat jouw statement echt iets zegt over jou als persoon. Wat vind jij van de bedrijfstak, wat is jouw visie op het huidige beleid en hoe zou jij daar als persoon aan bijdragen? Probeer niet al te veel vakjargon te gebruiken. Daar krijg je in de motivatiebrief nog genoeg ruimte voor. Focus in je openingsstatement op jouw persoonlijke kernkwaliteiten.
Benoem puntsgewijs je vaardigheden, je opleiding(en) en je werkervaring(en).
Hoeveel ruimte je hieraan besteed is afhankelijk van hoe relevant de informatie is voor de functie. Begin altijd met je meest recente ervaringen en werk dan verder terug in de tijd. Ken je toevallig iemand die bij het bedrijf werkt waar je solliciteert? Of iemand die werkt in dezelfde sector? Vraag diegene dan om advies. Vaak kan hij/zij je vertellen wat een werkgever in deze branche belangrijk vindt. Probeer daar vervolgens aandacht aan te besteden in je brief.
Benoem persoonlijke prestaties.
Focus hierbij op het resultaat en hoe jij daaraan hebt bijgedragen. Dus: “In situatie x heb ik dat gedaan en dit heeft het opgeleverd”. Stel je voor dat er in de vacature waar je op reageert wordt gevraagd naar iemand met sterke netwerkkwaliteiten. Je kunt dan met een korte anekdote illustreren dat jij hier goed in bent. Bijvoorbeeld: “Het bedrijf waar ik werkte zat financieel in de problemen. Ik ben toen informatie gaan inwinnen bij collega’s op alle andere afdelingen. Op die manier heb ik toen op onverwachte plekken geld kunnen losmaken en bleek het probleem toch minder groot dan we aanvankelijk dachten”. Of: ”Toen ik voorzitter was van de atletiekvereniging van mijn universiteit moest ik een sponsor zien te vinden voor onze club. Ik heb toen verschillende contacten aangesproken die ik kende via mijn bijbaan en heb op die manier iemand gevonden die ons wilde helpen”. Leg altijd de nadruk op wat jij gedaan hebt, hoe jij hebt bijgedragen aan het resultaat en lever als dat kan bewijs voor het succes. Maak het resultaat concreet door bijvoorbeeld aantallen, percentages of bedragen te noemen.
Gebruik alleen relevante informatie.
Heb je al vijf verschillende banen gehad die relevant zijn voor deze functie, dan is het niet nodig om op al deze banen uitvoerig in te gaan op je cv. Hiervoor is tijdens een sollicitatiegesprek meer tijd. Benoem de functies waarin je hebt gewerkt die het meest relevant zijn voor de functie waar je op solliciteert. Let er wel op dat je geen ‘gaten’ laat vallen. Het moet bijvoorbeeld niet lijken alsof je je hele studententijd niet hebt gewerkt. Sla het vakantiebaantje dat je had toen je 16 was dus over, maar plaats een langere tijdsperiode van losse bijbanen onder de noemer ‘verschillende bijbanen’. Heb je om wat voor -belangrijke- reden dan ook een periode echt helemaal niet gewerkt? Wees daar dan wel eerlijk over.
Benoem belangrijke certificaten.
Hier ligt de nadruk echt op belangrijk. Als je solliciteert als magazijnmedewerker zal het de recruiter niet veel interesseren dat je ooit een certificaat hebt behaald op het gebied van ‘Horeca hygiëne’. Wel zal deze waarde hechten aan een certificaat voor ‘Logistieke veiligheid’. Lees de vacaturetekst altijd goed door en bepaal welke informatie belangrijk is om te noemen.
Check op spelling en grammatica.
Veel recruiters gooien je cv linea recta de prullenbak in als ze een spelfout tegenkomen. Dit getuigt van slordigheid en desinteresse. Twijfel je over je spelling? Vraag dan iemand anders om je cv na te kijken, gebruik de spellingcontrole in Word of zoek een woord of term op in Google.
Zorg voor een nette lay-out.
Gebruik een standaard lettertype zoals Arial of Calibri. Deze lettertypes zijn gemakkelijk leesbaar. Hanteer lettergrootte 10, 11 of 12. Bij tussenkopjes mag je 16 of 18 gebruiken. Zorg ervoor dat je cv gemakkelijk leesbaar is en creëer rust in de lay-out. Twijfel je? Er zijn talloze online voorbeeld van standaard templates voor een cv lay-out.
De gouden regel voor het maken van een cv
Verplaats jezelf altijd in de schoenen van de recruiter wanneer je een cv maakt. Wat wil het bedrijf van je weten? Naar wat voor persoon is het bedrijf op zoek? Wat wil de recruiter sowieso terug zien in jouw werkervaring? Welke van jouw vaardigheden en persoonlijke eigenschappen komen het meest tot zijn recht in deze functie? En ga zo maar door. Vaak kun je achter deze informatie komen door de vacaturetekst grondig te lezen. Of door de website van het bedrijf waar je solliciteert te bekijken. Maak je cv zodanig dat je antwoord geeft op deze vragen.
Je cv kan er niet direct voor zorgen dat je een baan krijgt, maar met een professioneel, relevant en geloofwaardig cv wordt je op zijn minst uitgenodigd voor een gesprek.