Ben je een leuke advertentie tegengekomen voor een baan als huishoudster of huishoudelijke hulp, dan is het belangrijk dat snel actie onderneemt. Lees de functieomschrijving goed door. Vervolgens begin je met je cv die geschikt is voor jouw nieuwe baan als huishoudster. Ook is het belangrijk dat je een goede sollicitatiebrief schrijft die toespitst is op de functieomschrijving. Hiervan kun je ook een voorbeeld sollicitatiebrief huishoudelijk hulp downloaden, zodat je een leidraad hebt.
Middels je cv kun je gestructureerd en overzichtelijk je vaardigheden en opleiding laten zien. Aan je cv dien je ook de nodige aandacht te besteden. Het is eigenlijk nog belangrijker dan je sollicitatiebrief. Middels een curriculum vitae kan een werkgever namelijk zien wat voor een persoon hij of zij in huis haalt. Laten we daarom kijken hoe je een goed cv opstelt.
De inhoud van een CV voor een huishoudster
Op je cv moet er staan wie je bent, de persoonsgegevens, wat je gedaan hebt in het verleden zoals opleiding, werkervaring en je hobbies. Je werkgever ziet namelijk graag met wie die te maken heeft en daarom dien je enkele noodzakelijke gegevens te vermelden. Je dient er rekening mee te houden dat een werkgever heel wat aanmeldingen binnenkrijgt. Het cv moet dus zo kort en overzichtelijk mogelijk houden. Begin met het vermelden van je voor- en achternaam. Daarna kun je het volgende noteren:
- Datum geboorte
- Woonadres
- Telefoonnummer
- E-mailadres
- Burgerlijke staat
Demonsteer je geschiktheid
Heb je in het kort weergegeven wie je bent, het volgend onderdeel op je cv dient te gaan over je geschiktheid. Ga je als huishoudster werken, je werkgever wil dan graag zien wat je capaciteiten zijn. Huishoudelijk werk verrichten kunnen heel wat taken omvatten en ook dient het goed te zitten met je persoonlijkheid. Geef daarom in het kort weer waarin je zoal goed bent. Je werkgever kan zo een betere inschatting maken of jij dan wel de geschikte persoon voor de functie bent. Maak er hier dus geen lang verhaal van. Rond de vijf zinnen is meer dan voldoende. Het volgende kan wat houvast bieden:
- Je bent vriendelijk in omgang
- Geen probleem met het uitvoeren van taken tegelijk
- Betrouwbaar persoon
- Werkt netjes
Je capaciteiten
Je werkgever wil ook graag zien wat je aan capaciteiten in bezit hebt. Immers, bezitten over de juiste kwaliteiten maakt je geschikter voor de baan. Voorzie je cv daarom van een onderdeel waar je het hebt over jouw sterke kanten. Zo zal het bij huishoudelijk werk normaal zijn dat je zelfstandig kunt werken. Maar niet alleen dat, hier heb je niet met een kantoorbaan te maken, dus ook met je fysieke gesteldheid dient het allemaal goed te zitten. Je zal namelijk moeten tillen, trappenlopen en wellicht boodschappen doen. Voor de rest zou je kunnen denken aan:
- Je hebt geen moeite om nauwkeurig te werken
- Je kan goed omgaan met tijd
- Kan zelfstandig beslissen
Wat heb je allemaal gedaan
Ervaring speelt ook een belangrijke rol bij het verrichten van werk als huishoudster. Geef daarom ook aan wat je allemaal in het verleden hebt gedaan en waar. Benoem exact de taken die je hebt verricht. Heb je bepaalde papieren in bezit, vermeldt dat ook.
Solliciteer je naar de functie van huishoudster? Zorg ervoor dat je een pakkende sollicitatiebrief met cv opstelt. Heb je moeite met het maken van je curriculum vitae? Maak dan gebruik van onze gratis CV voorbeeld huishoudster.