Het administratieve werkveld is in bloei. Er zijn talloze vacatures voor administratief medewerker. Maar hoe schrijf je een passend cv administratief medewerker? Met de volgende richtlijnen ben je zo klaar.
Wat wil je bereiken met dit cv administratief medewerker?
Bepaal vooraf je doel. Wat wil je bereiken met dit cv? En hoe ga je dat voor elkaar krijgen? Denk hier eerst eens over na. Het helpt je te bepalen welke informatie je wel en niet kunt gebruiken in je cv administratief medewerker. En welke volgorde je aan wilt houden. Je cv is niet ook alleen een opsomming van je vaardigheden. Het is tegelijkertijd een eerste kennismaking met je toekomstige werkgever. Een goede eerste indruk is belangrijk. Durf jezelf te laten zien!
Onderdelen van een administratief cv
Je cv is een overzicht van elementen die een werkgever een beeld geven van jouw persoonlijkheid, je unieke vaardigheden en je arbeidsverleden. Dit zijn de meest gebruikelijke onderdelen van een cv administratief medewerker:
Contact informatie
Hiermee begin je je cv. Vermeld je naam, je telefoonnummer en je e-mail adres. Plaats deze informatie altijd bovenaan je cv. Op die manier kan de recruiter je snel en gemakkelijk bereiken.
Je motivatie om te solliciteren
Nu begint het inhoudelijke deel. Om te beginnen vertel je in een paar regels het belangrijkste uit jouw cv. In deze korte inleiding ga in op de volgende vragen: Wie ben je? Hoeveel jaren werkervaring heb je? Wat heb je het bedrijf te bieden? Daarnaast laat je kort weten waar jij zelf naar op zoek bent. Je motivatie moet kort en krachtig zijn. En origineel. Vertel daarom iets over je persoonlijke doelen en je sterke eigenschappen als administratief medewerker. In dit onderdeel maak je de eerste indruk. Zorg er dus voor dat die sterk en duidelijk is.
Opleiding
Begin altijd met je meest recente opleiding. Vermeld hierbij de naam van het opleidingsinstituut, de locatie en het jaar waarin je een diploma hebt behaald. Informatie over je middelbare school is niet per se nodig. Benoem dus met name de diploma’s die relevant zijn voor de baan waar je op solliciteert.
Professionele werkervaring
Begin wederom met je meest recente werkervaring. Werk zo terug in de tijd. Per baan vertel je wat je functie was. Ook vermeld je hier de naam van het bedrijf, de locatie en in welke periode je bij het bedrijf hebt gewerkt. Het belangrijkste is om hier kort te vertellen wat jouw taken en verantwoordelijkheden waren. Probeer deze in verband te brengen met wat er wordt gevraagd in de vacaturetekst. Maak gebruik van bulletpoints om dit onderdeel overzichtelijk te houden.
Jouw persoonlijke kwaliteiten en vaardigheden
Iedere sollicitant is anders. Wat maakt jou uniek? Laat het zien door jouw persoonlijke kernkwaliteiten te belichten. Ben je bijvoorbeeld pragmatisch? Kritisch, behulpzaam of kun je goed prioriteiten stellen? Of heb je specifieke kennis van logistieke of HRM-processen die van pas kunnen komen? Ook een aanvullende cursus of kennis van bepaalde ERP systemen zijn de moeite waard om hier te vermelden!
De opmaak van je cv
Er zijn algemene richtlijnen voor de opmaak van een administratief cv. Om te beginnen mag je CV niet meer dan één pagina bevatten. Zorg er dus voor dat je alleen essentiële informatie opneemt om binnen deze limiet te blijven. Openheid en overzichtelijkheid zijn daarom belangrijk. Daarvoor kun je gebruik maken van witregels, bulletpoints en vetgedrukte woorden. Hierdoor kom je georganiseerd over. Wenselijk toch, in een baan als administratief medewerker?